Головна>Новини
КрНУ





























Новини

Зі школи до університету, з університету на виробництво
06.06.12

Круглий стіл на таку тему відбувся 30 травня у міськвиконкомі за ініціативи Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського. Зустріч за круглим столом співпала у часі з проходженням випускників шкіл незалежного зовнішнього оцінювання, яке відкриває їм шлях до вищої освіти. З іншого боку виникає питання – чи готова вища школа надати їм якісну фахову підготовку. Однією з відповідей на це досить складне запитання є рейтингування вищих навчальних закладів України різними рейтинговими агенціями. Саме тому до актуальної розмови були запрошені представники проекту національного академічного рейтингу ТОП-200 кращих університетів України. У засіданні круглого столу також взяли участь: Загірняк Михайло Васильович - ректор Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського; Калашник Віктор Васильович - заступник міського голови Кременчука з питань освіти; Коваленко Володимир Миколайович - голова Автозаводської районної ради; Ліновецька Леся Вікторовна - керівник проекту національного академічного рейтингу ТОП-200 кращих університетів України; Москалик Геннадій Федорович – начальник міського управління освіти; Михайлик Любов Василівна – директор ліцею № 4; Редькін Олександр Вікторович – директор з персоналу та соціальних питань ПАТ «Кредмаш»; Якименко Микола володимирович - директор з персоналу ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод». На заході були присутні: директори інститутів КрНУ, декани факультетів, керівники основних навчальних підрозділів університету, студенти та аспіранти, а також представники регіональних ЗМІ. Про те яким чином регіональному політехнічному інституту упродовж 15 років свого динамічного розвитку вдалося здобути статус національного класичного університету і як він підготувався до прийому випускників шкіл цього року розповів ректору єдиного в Кременчуці вищого державного навчального закладу - Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського професор Загірняк М.В.

Він наголосив, що у створенні потужної матеріальної бази в різні роки допомагала влада різних рівнів і промислові підприємства, але найбільших зусиль до цього все ж доклали члени колективу. І це є предметом особливої гордості кожного, хто вчився й працює в університеті. Майже півтори тисячі випускників цього року отримають дипломи. Дехто з них продовжить навчання в аспірантурі. Для бажаючих пройти шлях до професора створено всі умови й потужний науково-дослідний потенціал. Студенти університету роблять серйозні кроки в науці, - наголосив ректор. - Не менше 40 нагород щорічно отримують вони на Всеукраїнських конкурсах молодих науковців. Викладачі також наполегливо працюють, троє з них стали лауреатами Премій науки й техніки України, двоє - лауреатами премії Президента. Завдяки активній міжнародній співпраці партнерами університету є 19 ВНЗ світу. Студенти й викладачі мають змогу стажуватися й вчитися за кордоном. КрНУ є членом 4 міжнародних університетських організацій. 2012 року переможцями предметних олімпіад і конкурсів студентських наукових робіт стали 50 студентів університету, 38 – на конкурсах наукових робіт і 12 на олімпіадах.

Нині в університеті здобути вищу освіту можна за з новітніми освітніми технологіями, розробленими відповідно до моделі спеціаліста ХХІ століття, створеної в університеті. Студенти отримують математичну, інформаційну, екологічну, гуманітарну підготовку за 35 спеціальностями і 25 магістерськими програмами. Поточного року для нового покоління абітурієнтів в університеті відкрито дві нові спеціальності – «Журналістика. Видавнича справа» та «Сфера обслуговування. Туризм».

Утім, М.В. Загірняк наголосив, що підготовка фахівців технічних спеціальностей залишаються пріоритетом не тільки для університету, а й держави в цілому, тому 70% бюджетних місць спрямовано саме на підготовку майбутніх інженерних кадрів. На це варто звертати увагу як випускникам, так і батькам, і педагогам.

Кременчук позиціонує себе як європейське місто, культурним і освітнім центром якого є національний університет. Вочевидь, цей навчальний заклад є справжньою гордістю не тільки для мешканців міста, а й представників влади. Водночас, Віктор Калашник переконаний, що вища освіта, яку сьогодні здобувають кременчужани, має бути затребуваною у своєму регіоні. Тож, якщо школярі, які зараз вступають до університетів, планують залишитися у Кременчуці, їм краще звернути увагу на технічні спеціальності. А обираючи майбутній фах, варто звернутися до відділів кадрів провідних промислових підприємств, щоб дізнатися, яких фахівців там потребують. У цілому ж у місті назріла необхідність більш ефективної співпраці школи, університету та промислових підприємств щодо профорієнтаційної роботи серед школярів.

Такої ж ж думки дотримується і начальник міського управління освіти Геннадій Москалик: «У нашій державі через низький рівень профорієнтаційної роботи та соціальні умови, учні обирають для навчання ті професії, які не потрібні на ринку, хоча вони, можливо, й до душі. Отримавши диплом (за кошти держави чи батьків), багато студентів не отримують бажаної роботи і йдуть до Центру зайнятості, щоб переорієнтуватися. Держава повинна платити вдруге, поки людина знайде роботу». Тож обговорення цієї теми на круглому столі є досить актуальним.

Зі свого боку представники промислових підприємств акцентували увагу на тому, що виробникам потрібні молоді кадри. Однак, крім міцної теоретичної підготовки вони мають володіти практичними навиками, адже для адаптації молодого спеціаліста на підприємстві як мінімум необхідно п’ять років. «Кредмаш», як і Крюківського вагонобудівний завод, досить тісно співпрацюють з КрНУ: студентів проходять практику; представники цих заводів входять до складу державних атестаційних комісій під час захисту дипломних робіт, науковці університету на їхнє замовлення виконують наукові дослідження. Тільки на КВБЗ нині працює більше тисячі випускників університету. Усім присутнім і особливо випускникам шкіл цікаво було почути яким чином розташовані університети України в Національному рейтингу ТОП-200 кращих університетів України, що собою являє цей рейтинг і яке місце в ньому посідає Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського. Керівник проекту Леся Ліновецька зазначила, що рейтинг українських ВНЗ «Топ-200 Україна» є прикладом академічного рейтингу, який оцінює ВНЗ з погляду наукового потенціалу і наукових здобутків викладачів і студентів. Авторами і виконавцями цього рейтингу виступають Європейський центр з вищої освіти ЮНЕСКО — СЕПЕС і кафедра ЮНЕСКО «Вища технічна освіта, прикладний системний аналіз та інформатика». Результати рейтингу публікуються в газеті "Дзеркало тижня". ВНЗ оцінюються за трьома критеріями: якість науково-педагогічного потенціалу (кількість штатних співробітників, обраних академіками / член-кореспондентами НАН України або державних галузевих академій наук, кількість професорів, доцентів, докторів і кандидатів наук, кількість штатних співробітників, нагороджених Державною премією в галузі науки і техніки або Державною премією ім. Т. Шевченка, кількість патентів на винаходи, промислові зразки, корисні моделі, отриманих вузом за попередній рік); якість навчання (кількість студентів, переможців і призерів міжнародних та загальноукраїнських олімпіад, співвідношення кількості магістрів до кількості бакалаврів і спеціалістів, масштаб ВНЗ); міжнародне визнання (кількість іноземних студентів, членство навчального закладу в Європейській асоціації університетів, Великій хартії університетів, Євразійській асоціації університетів, в мережі університетів країн Чорноморського регіону, Міжнародній асоціації університетів). На підставі цих трьох комплексних критеріїв і розраховується інтегрований індекс рейтингової оцінки. При збереженні загального підходу, з кожним роком методика визначення рейтингу дещо змінюється і доповнюється. Досить важливим складником експертного оцінювання є наявність у ВНЗ сайту, повнота наданої на ньому інформації, складність навігації, а також такі кількісні показники, як відвідуваність сайту користувачами з України та інших країн. Щороку усім ВНЗ III–IV рівнів акредитації розсилаються анкети, відповіді на які приймають ся за особистим підписом ректора. Паралельно обробляються дані, отримані з довідників та офіційних сайтів НАНУ, галузевих академій наук, бази даних інформаційно-виробничої системи «Освіта», довідкових матеріалів Міністерства освіти і науки України. Для ВНЗ, які не надали даних про свою діяльність, рейтинги не визначаються.

При розрахунку рейтингу враховуються такі критерії: задоволеність випускників ВНЗ отриманою ними освітою і можливістю застосування її в трудовій діяльності. Думка молодих фахівців (випускників ВНЗ) стосовно можливостей отримати затребувану освіту у ВНЗ, де вони проходили навчання, включає такі аспекти, як оцінка випускниками практичної значущості навчання, задоволеність сприянням ВНЗ працевлаштуванню випускників, досвід трудової діяльності випускників, задоволеність власним ВНЗ і визначення випускниками ВНЗ, які дають найкращу підготовку загалом. Сприйняття роботодавцями якості освіти в українських ВНЗ. Визначення роботодавцями українських ВНЗ, які дають випускникам найкращу підготовку для роботи в їхній компанії. Сприйняття експертами якості освіти в українських ВНЗ Визначення компаніями-експертами українських ВНЗ, які дають найкращу підготовку для роботи в їхній компанії. Співпраця між ВНЗ і компаніями-роботодавцями (КР4). Кількість компаній-роботодавців та експертів, які співпрацюють із ВНЗ.

Підсумковий рейтинговий бал розраховується як сума зважених балів, отриманих ВНЗ за кожним критерієм рейтингу. Анонсуючи підсумки рейтингу 2012 року, Леся Ліновецька, оприлюднила інформацію про те, що КрНУ не тільки зберіг свої позиції , а й піднявся на одну сходинку вище – з 56 місця на 55, що свідчить про динаміку постійного розвитку та вдосконалення цього навчального закладу.

Прес-служба Кременчуцького національного
університету імені Михайла Остроградського

КрНУ