Головна> Підрозділи> Відділ сприяння працевлаштуванню та практичної підготовки > Поради  
КрНУ




























Відділ сприяння працевлаштуванню та практичної підготовки

 СПІВБЕСІДА

Співбесіда з роботодавцем є основним методом відбору кандидатів при влаштуванні на роботу. Успіх чи невдача залежить як від професійних характеристик (освіта, досвід, кваліфікація тощо), так і від того, як себе зарекомендує пошукач на співбесіді.

Типи співбесід

  • Попередня співбесіда – спілкування з роботодавцем по телефону з метою первинного виявлення відповідності претендента вимогам вакансії.
  • Перша та друга співбесіди. Перша – проходить з представником відділу кадрів або агентства з підбору персоналу, її мета така ж, як і попередньої співбесіди. Друга – безпосередньо з тим, хто приймає остаточне рішення про працевлаштування.
  • Співбесіда з представниками рекрутингових агентств для надання замовникові списку кандидатів на співбесіду з роботодавцем.
  • Співбесіда, що проводиться комісією. Цей вид співбесід використовується корпораціями, державними органами влади.
  • Групова співбесіда. Цей вид співбесід практикують деякі компанії для вибору одного або декількох працівників з групи претендентів.

 Підготовка до співбесіди

До кожної співбесіди необхідно ретельно готуватися.

  • Намагайтесь озброїтися достатньою кількістю даних про організацію, куди маєте намір влаштуватися.
  • Майте при собі не лише резюме, але й копії необхідних документів, у тому числі про освіту.
  • Будьте готові назвати прізвища та телефони осіб, що надали вам рекомендації (попередньо узгодивши це з ними).
  • Точно з’ясуйте місце розташування офісу та маршрут, щоб не запізнитись.
  • Подбайте про те, щоб мати у запасі достатньо часу — і не нервувати, якщо співбесіда затягуватиметься.
  • В одязі дотримуйтесь ділового стилю.
  • Складіть список можливих питань і підготуйте варіанти відповідей на них.
  • Обов’язково підготуйте перелік запитань, щоб поставити їх, якщо буде надана така можливість.

Кілька корисних порад до співбесіди

Сидіть правильно. Сидіти слід, повернувши до інтерв’юера не лише обличчям, але й цілим корпусом. Якщо для цього потрібно пересунути стілець - не соромтесь. Ноги не підтягуйте, не тримайте їх також схрещеними під стільцем.

Тримайте зоровий контакт. Слухаючи питання, уважно дивіться на інтерв’юера. Так ви краще зрозумієте суть запитання. Відповідаючи, також намагайтеся не дивитись вниз, убік чи в стелю.

Вислуховуйте питання до кінця. Намагайтеся продемонструвати увагу й зацікавленість, не перебивайте. Починайте відповідати лише якщо впевнені в тому, що зрозуміли запитання.

Не говоріть довго. 2-3 хвилини — це гранична тривалість відповіді. Якщо питання складне, наведіть лише найбільш важливу, ключову інформацію. І зазначте, що готові деталізувати, якщо у цьому є потреба.

Не відхиляйтесь від суті. Навіть якщо питання таке, що ваша відповідь на нього виходить дуже вже короткою, не бентежтесь, не починає розповідати про сторонні речі.

Вчіться тримати паузу. Якщо ви вважаєте, що відповіли на запитання, то найкраще замовчати і тримати паузу, не нервуючи при цьому. Нехай інтерв’юер думає, про що вас запитати. Будьте терплячим.

Не говоріть дуже тихо чи надто голосно. Занадто тихий голос може створити враження, що ви — не досить впевнена в собі людина. Якщо ж тримати зоровий контакт, потрібна сила голосу зазвичай визначається ніби сама собою.

Як поводитися під час співбесіди

  • В офісі намагайтеся бути з усіма чемним і терплячим.
  • Старанно заповнюйте всі анкети і формуляри, що будуть запропоновані.
  • На початку співбесіди обов’язково представтесь. Поцікавтесь, як звуть співрозмовника.
  • Тримайте зоровий контакт.
  • Уважно, не перебиваючи, вислуховуйте запитання.
  • Уникайте багатослів’я, відповідайте по суті.
  • Будьте об’єктивні та правдиві, але не занадто відверті.
  • Стикнувшись із необхідністю надати негативну інформацію про себе, не заперечуйте неприємні моменти, якщо вони відповідають стану речей, але обов’язково намагайтеся збалансувати їх позитивною інформацією про себе.
  • Якщо вам запропонують можливість поставити запитання, обов’язково скористайтесь нею, проте не захоплюйтеся (двох-трьох питань цілком досить).
  • Ставлячи запитання, насамперед цікавтесь змістом роботи і умовами її успішного виконання.
  • На першому етапі співбесіди намагайтесь не ставити запитань про оплату.
  • Обов’язково уточніть, як саме ви зможете дізнатися про результати співбесіди, постарайтеся домовитись про те, щоб зателефонувати самому.
  • Закінчуючи співбесіду, не забудьте про звичайні норми ввічливості.

Питання, які найчастіше ставить роботодавець під час співбесіди

    1. Розкажіть про себе.
    2. Як Ви дивитесь на життя? Які труднощі бачите і як з ними справляєтесь?
    3. Що саме приваблює Вас у цій роботі?
    4. Чому Ви вважаєте себе гідним зайняти цю посаду? У чому Ваші переваги перед іншими?
    5. Які Ваші сильні сторони?
    6. Які Ваші слабкі сторони?
    7. Як Ви уявляєте стан своїх справ через п’ять (десять) років?
    8. Які зміни та нововведення Ви запровадили б на новій роботі?
    9. На яку зарплату Ви розраховуєте?
    10. Чи підвищуєте Ви свою професійну кваліфікацію? Якщо так, то яким чином?
    11. Чи не перешкоджатиме Ваше особисте життя даній роботі, пов’язаній з додатковими навантаженнями (ненормований робочий день, тривалі або далекі відрядження, постійні роз’їзди)?
    12. Чим Ви займаєтесь у вільний час?
    13. Як швидко Ви могли б приступити до нової роботи?
    14. Які питання Ви хотіли б поставити?

До більшості з наведених запитань вам не доведеться щоразу готуватися наново. Проте за деякими пунктами до кожного нового роботодавця слід підходити з урахуванням саме його специфіки, а отже, на підготовку до співбесіди слід виділити певний час та зусилля.

Як поводити себе після співбесіди

Не соромтесь спитати оцінюючу вас особу, коли ви отримаєте відповідь. Але не намагайтеся бути занадто настирливим. Тільки у випадку, якщо у вас є інші пропозиції, подзвоніть йому й поясніть ситуацію.

Деякі кандидати після розмови надсилають листи з подякою або просять спільних знайомих нагадати про себе. Ні в якому разі не робіть цього. Краще під час бесіди дипломатично натякніть, що ви знайомі з таким-то працівником фірми, з яким в минулому успішно працювали. При потребі, особа, що проводить бесіду, звернеться до нього за інформацією.

Якщо під час зустрічі ви зрозуміли, що це місце вас не цікавить, не соромтеся сказати про це співбесіднику, подякуйте йому за увагу до своєї особи.

КрНУ