Головна КрНУ>Корисні поради










ЩО ВПЛИВАЄ НА ВИБІР ПРОФЕСІЇ

Вибір професії. Яким глибоким змістом переповнене це, здавалося б, звичне словосполучення, скільки в ньому приховано емоцій, тривог, сподівань. Адже це не лише вдале чи невдале рішення юності, а й подальша доля людини, активне, творче, радісне життя або ж пасивне збайдужіле існування; насамкінець, вдалий вибір професії – одна з головних складових і умов людського щастя, усвідомлення своєї потрібності в соціумі. Слід зазначити, що процес професійного самовизначення є досить складним, на нього здійснюють вплив різні фактори. Академік Євгеній Олександрович Клімов, який зробив великий внесок у дослідження світу професій та професійного самовизначення людей, пропонує вісім основних факторів, які впливають на вибір людиною професії:

1. Позиція батьків, старших членів сім'ї. Дуже часто батьки надають дитині повну свободу вибору, вимагаючи тим самим від неї самостійності, відповідальності, ініціативи. Трапляється, що батьки не згодні з вибором дитини і пропонують переглянути свої плани й зробити інший вибір. Правильному вибору професії часто заважають установки батьків, які прагнуть, щоб діти компенсували їхні недоліки в майбутньому, у тій діяльності, у якій вони не змогли себе повністю виявити в свій час. Спостереження показують, що в більшості випадків діти погоджуються з вибором батьків, розраховуючи на їхню допомогу при вступі в який-небудь навчальний заклад;
2. Позиція друзів. Дружні відносини старшокласників є досить міцними і вплив їх на вибір професії не виключено. Позиція мікрогрупи може навіть стати вирішальною у професійному самовизначенні. Особливо це актуально для людей зі стандартизованим мисленням, схильних до наслідування і стереотипів, не спроможних чітко сформулювати власну життєву позицію. Споживачів а не творців (якщо такий умовний поділ доречний). Звісно, в рамках розумного, почуття групи, орієнтація на однолітків - позитивні особливості молоді. Вони потрібні для освоєння норм поводження в суспільстві, формування образу «Я» і самооцінки. Але оглядатися на інших слід щоб побачити спільне і відмінне, краще взнати свої індивідуальні особливості, а не сліпо повторювати, чи переносити захоплення якоюсь людиною на професію, котрою та володіє;
3. Позиція шкільних педагогів. Кожен учитель, спостерігаючи за поводженням учня під час навчального процесу, аналізує його інтереси, схильності, напрямки мислення і звісно може дати дуже цінну пораду, до того ж, досвідчений педагог здатен запобігти такій розповсюдженій помилці при виборі професії, як ототожнення шкільного предмета і певної, спорідненої з ним професії. Він допоможе чітко розрізняти ці поняття;
4. Особисті професійні плани. Під планами у цьому випадку маються на увазі уявлення про етапи освоєння професії, засоби потрібні для цього. Плани формуються залежно від складу розуму й характеру людини. Якщо виникають ускладнення, розумно звернутися до спеціаліста, котрий допоможе побудувати професійний план;
5. Здібності. Це індивідуальні психологічні особливості людини, що проявляються в трудовій або іншій діяльності і є умовою успішності її здійснення. Від здібностей залежить швидкість, глибина, легкість і міцність процесу оволодіння знаннями, набуття умінь і навичок. Але самі здібності не зводяться до знань й умінь. Розвиток здібностей має відбуватись протягом всього життя. Про своєрідність своїх здібностей треба судити не тільки по успіхах у навчанні, але й по досягненнях у найрізноманітніших видах діяльності. Об’єктивне уявлення про них формується також за допомогою спеціальних досліджень, тестувань, спрямованих на активізацію самопізнання. Це запобігає наклеюванню ярлика про те, яка людина;
6. Рівень домагань на суспільне визнання. Плануючи власний трудовий шлях, дуже важливо подбати про реалістичність своїх домагань. Невідповідність внутрішніх образів людини життєвим реаліям неминуче призведе до розчарування;
7. Інформованість про професії. Важливо подбати про те, щоб відомості, котрі здобуваються людиною, про ту або іншу професію не виявилися перекрученими, неповними, однобічними. Захоплення тільки зовнішньою або якою-небудь приватною стороною професії може призвести до серйозних помилок і розчарувань. Наприклад, за легкістю, з якою актор створює на сцені образ, стоїть напружена, буденна праця. А журналісти не завжди виступають у телепередачах - частіше вони обробляють масу інформації, архівів, розмовляють із десятками людей - перш, ніж підготують 10-ти хвилинне повідомлення, яке, до того ж, озвучить інша людина (диктор на телебаченні). Щоб точно знати чим саме займається людина певної професії треба розібратись по яким класам, типам, відділам, групам класифікуються існуючі професії і які ставляться до них вимоги. Допомогти в отриманні достовірної інформації молодій людині можуть батьки, педагоги, а найбільш – психологи-профконсультанти. Вони проводять низку діагностичних заходів по вивченню особистості людини, котра обирає професію, а також можуть детально розповісти про вимоги до професії, котра цікавить саме Вас;
8. Схильності. Схильності проявляються в улюблених заняттях, на які витрачається більша частина вільного часу. Це - інтереси, підкріплені певними здібностями

Значну роль у виборі професії відіграє темперамент. Від нього залежить вплив на діяльність різних психічних станів, викликаних неприємною обстановкою, емоційними факторами. Можна образно описати, що люди холеричного темпераменту більше придатні для активної ризикованої діяльності, сангвініки - для організаторської діяльності, меланхоліки - для творчої діяльності в науці й мистецтві, флегматики - для планомірної, неквапливої й плідної діяльності. Далеко не останню позицію у професійному самовизначенні займають характер та самооцінка особистості.

Проаналізувавши все вищевикладене та зважаючи на складність розглянутих понять, можна з впевненістю сказати: для того, щоб підліток правильно і усвідомлено вибрав професію, котра б відповідала суспільним і особистісним потребам, визначив свою професійну позицію, йому необхідна кваліфікована допомога. А саме: розумне психолого-педагогічне втручання, професійне консультування та послідовне проведення всіх етапів профорієнтаційної роботи.

ПОМИЛКИ ПРИ ВИБОРІ ПРОФЕСІЇ

• Відношення до вибору професії як до незмінного
В будь-якій сфері діяльності відбувається зміна занять, посад у міру росту кваліфікації людини. При цьому найбільших успіхів досягає той, хто добре пройшов початкові щаблі. Проаналізуйте ситуацію на ринку праці. Зверніть увагу на те, що з кожним роком з'являються все нові професії. Будьте готові до того, що прийдеться регулярно підвищувати кваліфікацію, освоювати суміжні спеціальності. Не бійтеся того, що вибір професії зараз, в 11 класі, фатальним чином визначить всю Вашу долю. Зміна вибору, освоєння нової спеціальності зробить Вас ціннішим фахівцем, затребуваним у міждисциплінарних областях діяльності. Перша професія, навіть якщо Ви потім передумаєте й знайдете щось більше привабливе, стане в пригоді в несподіваних ситуаціях. Наприклад, мистецтвознавство може допомогти юристові в складних питаннях спадкування антикварних цінностей...

• Існуючі думки про престижності професії
Відносно професії забобони проявляються в тім, що деякі важливі для суспільства професії, заняття вважаються невартими, непристойними (наприклад: сміттяр). Економіст або психолог нітрохи не більше корисний для суспільства, ніж хімік або слюсар. Престижність професії має враховуватися - але після обліку Ваших інтересів і здібностей. Інакше будете володіти (якщо будете) «модною спеціальністю», але не спеціальністю, що приносить задоволення.

• Вибір професії під впливом товаришів (за компанію, щоб не відстати)
Професію ми обираємо за своїм «смаком» й «розміром» так само, як одяг і взуття. Почуття групи, орієнтація на однолітків - дуже позитивні особливості молоді твого віку. Вони потрібні для освоєння норм поводження в суспільстві, формування образу «Я» і самооцінки. Тому оглядайся на інших, ПОРІВНЮЮЧИ (себе із друзями), а не сліпо повторюючи. Намагайся побачити, чим ти відрізняєшся від товаришів - і в чому ви подібні. Це допоможе зрозуміти, що якщо твій однокласник йде на пожежника (а він - ризикована людина), тобі ця професія може не сподобатися (адже ти дуже обережний і розважливий).

• Перенос відношення до людини, представника тієї або іншої професії, на саму професію
При виборі професії треба враховувати насамперед особливості даного виду діяльності, а не вибирати професію тільки тому, що тобі подобається або не подобається людина, що займається даним видом діяльності. Особливо небезпечне зачарування викладачем (якщо тебе захоплює щиросердність фізика - це не виходить, що тобі подобається фізика сама по собі, поза «комплектом»). Крім того, часто школярі роблять помилку, намагаючись одержати професію кумира - спортсмена, політика, журналіста, артиста.

• Захоплення тільки зовнішньою або якою-небудь приватною стороною професії
За легкістю, з якою актор створює на сцені образ, стоїть напружена, буденна праця. А журналісти не завжди виступають у телепередачах - частіше вони перелопачують масу інформації, архівів, розмовляють із десятками людей - перш, ніж підготують 10-ти хвилинне повідомлення, яке, до того ж, озвучить інша людина (диктор на телебаченні).

• Ототожнення шкільного навчального предмета із професією або погане розрізнення цих понять
Є такий предмет, як іноземна мова, а професій, де потрібне знання іноземної багато - перекладач, екскурсовод, телефоніст міжнародного зв'язку й ін. Тому при виборі професії треба враховувати, які реальні заняття й професії за цим предметом стоять.
Для цього найкраще не просто вивчити професіограми або словники професій. Варто проаналізувати газети з вакансіями на біржі праці (там звичайно вказується, яка освіта потрібна для конкретної вакансії). Наприклад, людина з лінгвістичною освітою («російська мова й література», «іноземна мова» у школі) може працювати й викладачем, і перекладачем, і редактором, і секретарем-референтом. Тим більше май на увазі, що професій існує більше, ніж шкільних предметів. Можна стати юристом, маркетологом, аквалангістом. Професії зазвичай можуть бути асоційовані з декількома шкільними предметами (відповідають вступним іспитам у ВУЗ при надходженні на цю спеціальність).

• Застарілі подання про характер праці в сфері матеріального виробництва
В усі професії, і насамперед у робітничі, впроваджується складна й цікава техніка, підвищується культура праці. (А комп'ютер впроваджується абсолютно у всі сфери діяльності - аж до тваринництва).

• Невміння/ небажання розбиратися у своїх особистісних якостях (схильностях, здібностях)
Розібратися в собі тобі допоможуть профконсультанти, батьки, учителі, товариші. Корисними можуть виявитися психологічні тести, а також статті й публікації на тему популярної психології. Однак знай, що серед них багато непрофесійних, так що слід відноситись критично як до результатів тестів, так і до того, що пишуть у психологічних книжках. Завдання популярних тестів - активізація діяльності по самопізнанню (самоспостереженню, самоаналізу), а не видача тобі готової відповіді на питання про те, ким бути або наклеювання ярлика про те, який ти.

• Незнання/ недооцінка своїх фізичних особливостей, недоліків, істотних при виборі професії
Існують професії, які можуть бути тобі протипоказані, тому що вони можуть погіршити твій стан здоров'я. Таких професій небагато й до них відносяться, в основному, ті, у яких потрібна тривала напруга тих або інших фізіологічних систем. (Комп’ютерники сильно напружують очі, а льотчики - серце...).

• Незнання основних дій, операцій і їхнього порядку при рішенні, обмірковуванні завдання при виборі професії
Коли ти вирішуєш завдання по математиці, то виконуєш певні дії в певній послідовності. Було б розумно підійти так і до вибору професії. Не сприймай всіляких інструкції по професійному самовизначенню буквально, краще навіть, якщо ти творчо підійдеш до справи й розробиш для себе свій власний план - список необхідних дій для вибору професії дій. Сюди можуть бути включені: аналіз пропозицій на ринку освіти, аналіз попиту на ринку праці, об'єктивна оцінка своїх здібностей. схильностей, знань (за допомогою тестів) і т. д.