Доцент Світлана Сошенко розповіла про особливості роботи Університету економіки у Бидгощі
02.11.21
2 листопада, на засіданні ректорату, директор Центру підвищення кваліфікації та професійної адаптації доцент Світлана Сошенко доповіла про результати відвідування Університету економіки (Бидгощ, Польща) та корисні напрацювання, які виш має в економічній сфері.
У жовтні поточного року доцент Світлана Сошенко та ще п’ятеро науковців КрНУ узяли участь у Міжнародному тижні навчання персоналу в Університеті економіки міста Бидгощ (WSG). Поїздка відбулася в рамках міжнародної програми академічної мобільності Erasmus+. Науковці КрНУ отримали відповідні сертифікати про участь у програмі. Кременчуцький національний університет ім. М. Остроградського має з WSG угоду про академічну співпрацю.
Світлана Сошенко розповіла про особливості роботи польського університету та озвучила проблему, яка існує вже тривалий час – випускники українських шкіл активно їдуть вчитися до Польщі:
– Безліч наших випускників шкіл їдуть на навчання до Польщі, наше відвідування показало, що наразі Польща – це буферна зона для подальшого виїзду до європейських країн. Мова спілкування та умови проживання там не дуже відрізняються від наших, вони пропонують дуже широкий спектр напрямів підготовки, перспектива отримання польського диплому та працевлаштування там дає шанс на подальше просування у європейські країни, з цим не можна не рахуватися, – зазначила Світлана Сошенко.
Вона представила структуру польського вишу:
– Це комерційний приватний навчальний заклад, він називається Бидгощський університет економіки, ще його називають Вищою школою господарки (WSG). Університету 30 років, це невеликий стаж для навчального закладу, натомість вони добре навчилися на всіх аспектах своєї діяльності заробляти кошти. У навчальному закладі 7000 студентів, 1000 з них іноземці, 467 – українці. В університеті 500 осіб професорсько-викладацького складу, крім того вони активно користуються програмою Visiting Profesor, тобто долучають до викладацької діяльності запрошених фахівців. Зокрема шановний професор нашого університету є також професором їхнього навчального закладу. Як в університет залучають фахівців? Вони просять резюме, дивляться публікації викладача у Scopus, і запрошують на роботу тих, хто має ступені та звання, і у кого індекс Гірша не нижче двох, це як мінімум. Звичайно, потрібне знання англійської або польської мови.
Доповідач розповіла про широкий спектр спеціалізацій – їх більше 60 – які виш пропонує абітурієнтам:
– Окремо хочу розповісти про напрями підготовки, спеціалізації, які пропонує навчальний заклад. Їх дуже багато, але вони дещо відрізняються від тих, які подають державні навчальні заклади. Що робить цей приватний навчальний заклад, щоб бути оригінальним, щоб виділитися серед інших? Вони називають освітні програми по-своєму, під тих викладачів, які у них залучені до навчального процесу, і під ту базу, яку вони можуть отримати у бізнес-партнерів. Також обов’язково враховується попит на ринку праці. Вибір напрямів підготовки у них дуже широкий: педагогіка, інженерія, туризм, архітектура, дизайн, – тобто немає такого студента, який би тут не знайшов собі спеціальність за смаком.
Окрему увагу доцент Сошенко приділила роботі академічного інкубатору, започаткованого у WSG:
– У них є академічний інкубатор, лабораторія InLab. Ця лабораторія дала три мільйони злотих на рік! Там немає якогось новітнього обладнання, це комп’ютерна лабораторія, де вони надають послуги, зокрема вивчають студентські стартапи, забезпечують юридичний супровід малому бізнесу, є в них така модель, як апробація бізнесу до його реєстрації. Завдяки наданню цих послуг, без вкладання значних коштів у дороговартісне обладнання, а лише залучаючи своїх викладачів, вони отримують чималі гроші.
На базі WSG створений Центр соціальних послуг, де діють і ясла, і університет третього віку. Це теж грантовий проект. Співробітники університету можуть привозити до дитячого садочку чи ясел своїх дітей, а до університету третього віку – своїх батьків. Студенти, які навчаються за педагогічними чи медичними напрямами, проходять тут практику. Таким чином вирішується цілий комплекс проблем.
Наголос доцент Сошенко зробила на економічних напрямах роботи польського університету. Вона зазначила, що польські колеги дуже активно шукають і використовують міжнародні гранти для фінансування життєдіяльності університету. Вони приділяють значну увагу аналізу напрямів, які на даний час є актуальними для Євросоюзу, і роботу за якими він готовий фінансувати. Як приклад – проекти, які стосуються людей з особливими потребами. Кілька таких проектів WSG наразі реалізує за кошти Євросоюзу:
– У навчальному закладі працює цілий відділ, який активно займається міжнародними грантами! Вони постійно отримують кошти Євросоюзу за актуальними темами. Крім того навчальний заклад має 350 бізнес-партнерів, що дає йому можливість ефективно заробляти кошти. Вони укладають угоди з бізнес-партнерами, і студенти там на платній основі проходять практику. Таким чином навчальний заклад і його бізнес-партнер отримують кошти, а студент має реальну практику, вчить польську мову та отримує польський диплом і може працювати в Європі. Таке поєднання науки, практики та бізнесу дає вишу суттєві надходження коштів.
Завершуючи доповідь, Світлана Сошенко зауважила:
– Із 2020 року у нашого університету є рамкова угода про співпрацю з цим польським вишем. В їхніх документах навіть окремо визначена кременчуцька філія. Хоча нещодавно ми з колегами з’ясували, що на сьогодні це одна кімната № 1416 у колишньому ІЕНТІ, де проводяться курси вивчення польської мови. Зверніть увагу на навчальні заклади-партнери польського університету. Тут є Кременчуцький педагогічний коледж, Світловодський політехнічний коледж, але поки немає нашого Кременчуцького національного університету, незважаючи на те, що у нас є угода з ними! З’явиться він там чи ні, це залежить від кожного з нас, від того, які ми хочемо отримати результати.